Klar til persondataforordningen

Den kommende EU-persondataforordning har skabt stort fokus på persondataområdet.
De nye regler træder i kraft i maj 2018, og Alabu Bolig er klar til at håndtere de nye regler.

Formålet med EU’s nye persondataforordning er at passe bedre på personoplysninger, så de ikke gemmes tilfældigt i systemer eller arkiver uden sikkerhed, eller videregives til andre uden tilladelse. Som boligorganisation modtager vi rigtig mange persondata, men med de nye regler, er persondata så at sige kun til låns, så længe de er relevante for at kunne udføre vores arbejde.


”Som boligorganisation håndterer vi mange dokumenter og oplysninger om vores beboere og medarbejdere, som er nødvendige for at leve op til leje- og ansættelseskontrakter. Med de nye regler dokumenterer vi, hvem der har adgang til oplysningerne og kan behandle dem, og at vi følger loven ved kun at opbevare nødvendige data. Vi sørger også for at personoplysninger ikke gives videre til andre uden, det er aftalt med beboeren eller medarbejderen. Sidst, men ikke mindst, så sørger vi for at slette data, når de ikke længere har et formål for os”, forklarer økonomi og
administrationschef Morten Weesgaard.

Reglerne siger nemlig, at Alabu Bolig ikke må gemme persondata på personer, vi ikke længere har et mellemværende med. I en række tilfælde kan grænserne dog være en anelse uklare, og det er svært at sige præcist, hvornår vi for eksempel har pligt til at slette data om en fraflyttet beboer.

”Vi har selvfølgelig behov for at kommunikere med beboerne i tiden efter fraflytningen for at sende slutopgørelse fra vandværket, synsrapport med videre, men data på fraflyttere vil ikke optræde i vores systemer længere tid end højst nødvendigt. Det handler om tillid – og vores beboere og medarbejdere kan trygt stole på vores håndtering af deres personoplysninger. Vi opbevarer dem ikke længere end højest nødvendigt”, uddyber Morten Weesgaard. Med den nye persondataforordning har Alabu Bolig med andre ord hånd i hanke med hvilke data og hvilke dokumenter, der bliver gemt hvor, så persondata håndteres og gemmes forsvarligt.

Spørg til forordningen

Forordningen kan give anledning til spørgsmål. Hvis du vil vide mere om, hvordan vi behandler dine data, så tag fat i Beboerservice på telefon på 96 331 331 eller pr. mail til beboerservice@alabubolig.dk.

Læs mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger og om dine rettigheder her:

Sikkerhed omkring beboernes persondata

Sikkerhed omkring jobansøgers persondata

Denne hjemmeside anvender cookies til at analysere og forbedre brugen og brugeroplevelsen. En cookie er en lille tekstfil, som bliver lagret på din computer.

Hvis du ikke ønsker, at der bliver lagt cookies på din computer, eller hvis du ønsker at slette cookies, der allerede ligger der, er fremgangsmåden lidt forskellig fra browser til browser. Du kan finde en vejledning til, hvordan du skal gøre på hjemmesiden: http://minecookies.org/

Læs også Alabu Boligs cookiepolitik

Acceptér ikke cookies Acceptér kun funktionelle cookies Acceptér alle cookies